Hoe open je een geschil op AliExpress?

Door het openen van een geschil op AliExpress kun je geld terug krijgen. Dit kan het volledige bedrag zijn of een deel daarvan. Waarschijnlijk weet je al dat de producten allemaal vanuit China worden verzonden naar Nederland. Je kunt je wel voorstellen dat dit voor verschillende problemen kan zorgen. Bijvoorbeeld:

  • Je bent niet tevreden met je producten
  • De producten zijn stuk
  • Nooit je producten ontvangen
  • Verkeerde producten ontvangen

AliExpress is enorm gefocust op de klanten en willen graag zien dat jij en ik nog een keer bestellen bij hun. Om deze reden hebben ze iets bedacht om ervoor te zorgen dat de klant altijd koning is. Namelijk, het openen van een geschil.

Wat betekent open geschil?

Een AliExpress geschil betekent dat je aangeeft dat je niet tevreden bent met de producten en door het openen van een geschil op AliExpress kun je geld terug krijgen. Het openen van een geschil heeft alleen zin wanneer er daadwerkelijk iets aan jouw bestelling mankeert.

Wanneer open je een geschil?

Een voorbeeld: Stel je voor dat je een wit shirt hebt besteld. Na drie weken ontvang je het pakketje en je ziet dat het shirt groen is in plaats van wit. Je bent erg teleurgesteld in de verkoper omdat je hebt betaald voor een wit shirt!

Voordat je een geschil opent op AliExpress is het de bedoeling dat je jouw ontevredenheid uitspreekt naar de verkoper. Op deze manier heeft de verkoper een kans om samen met jou te zoeken naar een passende oplossing. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een berichtje te sturen naar de verkoper. Kom je er samen niet uit of reageert de verkoper niet? Neem dan foto’s van de mankementen van het product en probeer te omschrijven wat er precies aan mankeert. Dit moet volledig in het Engels worden gedaan, omdat AliExpress (vooralsnog) geen Nederlandse afdeling heeft.

Pro-tip: Is Engels schrijven niet jouw ding? Schrijf dan eerst je tekst in het Nederlands en gebruik daarna Google Translate.

Daarnaast is het ook handig om screenshots te nemen van het gesprek met de verkoper. AliExpress hecht namelijk erg veel waarde aan bewijsmateriaal en op deze manier laat je aan AliExpress zien dat jij er in ieder geval alles aan hebt gedaan om er samen uit te komen.

Hoe open je een geschil op AliExpress?

Op de website of de App van AliExpress kun je zien welke bestellingen nog onderweg zijn. Wanneer je klikt op een bestelling zie je de bestelgegevens. Hier staat een herinnering met de tekst: ‘Bevestig a.u.b. de ontvangst in x dagen x uur x minuten x seconden. Als er enige problemen zijn met het artikel(en), heb je 15 dagen om een geschil in te dienen na het bevestigen van ontvangst’.

De afbeeldingen die straks krijgt te zien zijn van de website van AliExpress. In de App ziet dit er mogelijk anders uit, maar de stappen blijven wel hetzelfde!

Bekijk je bestellingen. Hier kun je zien welke bestellingen je nog niet hebt bevestigd. Vervolgens zie je in het blauw ‘Open dispute‘ staan (in de App open geschil). Klik hier op.

Geschil aliexpress

Nu zie je de status van je bestelling en een reminder, zoals hierboven al beschreven. Je ziet ook dat er opnieuw een knop is Open dispute. Klik hier op.

Openen geschil aliexpress

Nu heb je een pagina waarin je kunt kiezen voor twee opties, namelijk:

  • Het terugvragen van je geld
  • Terugsturen van de producten

In de meeste gevallen is het aantrekkelijker om geld terug te vragen. Dit kan het volledige bedrag zijn of een deel daarvan. In dit geval kiezen we er voor om geld terug te vragen. Kies de optie Refund Only en klik hier op.

Geld terugvragen met een geschil op aliexpress

Vervolgens krijg je een pagina te zien waarop je een aantal vragen moet beantwoorden. Op deze pagina gebruiken we de foto’s en/of de screenshots van het gesprek met de verkoper, zoals ik hierboven heb uitgelegd. Je kunt hier ook aangeven hoeveel geld je wilt terug krijgen.

Voorbeeld uit de praktijk: Zelf hebben wij een keer na overleg met de verkoper minder teruggevraagd dan het volledige bedrag. Het product had namelijk een deukje maar werkte nog wel. Na overleg hebben we afgesproken dat we 50% van het bedrag terug zou krijgen. We hebben de screenshots van het gesprek als bewijs meegestuurd. Met als resultaat dat we binnen een paar dagen het geld terug hebben ontvangen van AliExpress.

Reden voor het geschil

13 gedachten over “Hoe open je een geschil op AliExpress?”

  1. Hoe kun je een geschil openen als dit nergens vermeld wordt in de Ali expres app, bij mij staat het bestelde product er niet en ook geen mogelijkheid tot openen van een geschil. Maar Klarna wil wel dat ik betaal!!!!

  2. Kun je ook een geschil openen als je op (in mijn geval) op 20 januari iets besteld hebt en je 2x de melding krijgt dat de zending geannuleerd is? Bezorgtijd staat nog steeds op 1 febr. en 4 febr. Daarbij in een chatgesprek geven ze steeds aan dat alles stil ligt door het Chinese Nieuwjaar. En ze proberen zo snel mogelijk te verzenden.
    Wat kan ik nu het beste doen? Ervan uitgaan dat ze het toch gaan verzenden? Of beter maar meteen dispute openen.
    Voor mij mijn eerste keer dat ik bij Ali bestel. Maar gaat al meteen niet helemaal goed.

  3. Hallo
    Als ik het geschil knopje in druk krijg ik te zien dat ik 10 dagen moet wachten maar ik wacht al 20 dagen de shop waar ik wat besteld hebbestaat niet meer bij alie pres wat nu?

  4. Blijkbaar hebben ze het aangepast op de site, voorheen kon je idd een geschil openen onder “tracking” nu zie ik nergens de knop “open geschil” meer. Ik had 3 dingen besteld, maar 2 ontvangen en waarvan 1 kapot ????.(Zelf nog niet bevestigd dat ik het binnen heb, maar Aliexpress wel). Weet iemand hoe ik nu een geschil kan openen? Of moet ik de verkopende partij berichten?

    1. Hallo,je moet de ontvangst bevestigen daarna terug naar bestelling op bestelling nogmaals drukken en zie onder ,,open geschil “

  5. Ik heb een geschil geopend omdat het apparaat niet werkt zoals het hoort. Zodra je m aanzet en je wil m gebruiken verliest ie zoveel kracht dat je ermee stopt. Geschil geopend maar dat staat nu al meer dan een maand open en er gebeurd niks meer. Verkoper wilde dat ik het terug stuur maar ik krijg geen retouretiket oid zodat het mij niks kost. Wat moet ik nu doen?

  6. Ik heb4 beelden besteld bij ALIEXPRESS Romantic Nord House, 3 beelden zijn OK maar het 4de zat beschadigd in het pakket, ik heb geprobeerd het formulier in te vullen, terugbetaling reden, bedrag daar staat een sterretje 29,35 het zijn nochtans 2 decimalen, ik laat foto en dan kan ik enkel OPSLAAN of ANNULEREN maar niet verzenden, wat doe ik verkeerd, kan iemand mij helpen om het geschil op te stellen het artikel staat in status ontvangen

  7. ik heb 2 paar schoenen gekocht
    ze waren zo mooi op de foto
    toen ik ze kreeg zaten 4 schoenen aan elkaar geplakt
    de schoenen zagen er niet uit
    nu probeer ik met die winkel erover te praten ik wou graag de helft terug
    eerst wilde hij een deal maken voor de volgende keer als ik weer zou bestellen
    dan was het 3 dollar terug toen werden het er 5
    wat moet ik hier nou mee want hier word ik niet goed van

  8. Heb een pakketje ontvangen en was defect gemeld bij aliexpress en moest binnen 2 dagen terug sturen naar Zoetermeer.De retourbon was niet te vinden en kon deze dus niet op het pakketje plakken.Heb zelf de kosten betaald en bon heb van post nl. Verkoper akkoord. Nu zegt aliexpress dat mijn pakketje beschadigd is en zij niets meer kunnen doen. Het is onmogelijk om met Aliexpress in contact te komen.

  9. Waarom moet alles in het Engels beschreven worden , wat je stuurt!
    Ze kunnen het wel lezen in het Nederlands ????
    Aangezien ik geen Engels spreek laat staan begrijp.
    Hopelijk komt daar verandering in ????

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven