Door het openen van een geschil op AliExpress kun je geld terug krijgen. Dit kan het volledige bedrag zijn of een deel daarvan. Waarschijnlijk weet je al dat de producten allemaal vanuit China worden verzonden naar Nederland. Je kunt je wel voorstellen dat dit voor verschillende problemen kan zorgen. Bijvoorbeeld:

  • Je bent niet tevreden met je producten
  • De producten zijn stuk
  • Nooit je producten ontvangen
  • Verkeerde producten ontvangen

AliExpress is enorm gefocust op de klanten en willen graag zien dat jij en ik nog een keer bestellen bij hun. Om deze reden hebben ze iets bedacht om ervoor te zorgen dat de klant altijd koning is. Namelijk, het openen van een geschil.

Wat betekent open geschil?

Een AliExpress geschil betekent dat je aangeeft dat je niet tevreden bent met de producten en door het openen van een geschil op AliExpress kun je geld terug krijgen. Het openen van een geschil heeft alleen zin wanneer er daadwerkelijk iets aan jouw bestelling mankeert.

Wanneer open je een geschil?

Een voorbeeld: Stel je voor dat je een wit shirt hebt besteld. Na drie weken ontvang je het pakketje en je ziet dat het shirt groen is in plaats van wit. Je bent erg teleurgesteld in de verkoper omdat je hebt betaald voor een wit shirt!

Voordat je een geschil opent op AliExpress is het de bedoeling dat je jouw ontevredenheid uitspreekt naar de verkoper. Op deze manier heeft de verkoper een kans om samen met jou te zoeken naar een passende oplossing. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een berichtje te sturen naar de verkoper. Kom je er samen niet uit of reageert de verkoper niet? Neem dan foto’s van de mankementen van het product en probeer te omschrijven wat er precies aan mankeert. Dit moet volledig in het Engels worden gedaan, omdat AliExpress (vooralsnog) geen Nederlandse afdeling heeft.

Pro-tip: Is Engels schrijven niet jouw ding? Schrijf dan eerst je tekst in het Nederlands en gebruik daarna Google Translate.

Daarnaast is het ook handig om screenshots te nemen van het gesprek met de verkoper. AliExpress hecht namelijk erg veel waarde aan bewijsmateriaal en op deze manier laat je aan AliExpress zien dat jij er in ieder geval alles aan hebt gedaan om er samen uit te komen.

Hoe open je een geschil op AliExpress?

Op de website of de App van AliExpress kun je zien welke bestellingen nog onderweg zijn. Wanneer je klikt op een bestelling zie je de bestelgegevens. Hier staat een herinnering met de tekst: ‘Bevestig a.u.b. de ontvangst in x dagen x uur x minuten x seconden. Als er enige problemen zijn met het artikel(en), heb je 15 dagen om een geschil in te dienen na het bevestigen van ontvangst’.

De afbeeldingen die straks krijgt te zien zijn van de website van AliExpress. In de App ziet dit er mogelijk anders uit, maar de stappen blijven wel hetzelfde!

Bekijk je bestellingen. Hier kun je zien welke bestellingen je nog niet hebt bevestigd. Vervolgens zie je in het blauw ‘Open dispute‘ staan (in de App open geschil). Klik hier op.

Geschil aliexpress

Nu zie je de status van je bestelling en een reminder, zoals hierboven al beschreven. Je ziet ook dat er opnieuw een knop is Open dispute. Klik hier op.

Openen geschil aliexpress

Nu heb je een pagina waarin je kunt kiezen voor twee opties, namelijk:

  • Het terugvragen van je geld
  • Terugsturen van de producten

In de meeste gevallen is het aantrekkelijker om geld terug te vragen. Dit kan het volledige bedrag zijn of een deel daarvan. In dit geval kiezen we er voor om geld terug te vragen. Kies de optie Refund Only en klik hier op.

Geld terugvragen met een geschil op aliexpress

Vervolgens krijg je een pagina te zien waarop je een aantal vragen moet beantwoorden. Op deze pagina gebruiken we de foto’s en/of de screenshots van het gesprek met de verkoper, zoals ik hierboven heb uitgelegd. Je kunt hier ook aangeven hoeveel geld je wilt terug krijgen.

Voorbeeld uit de praktijk: Zelf hebben wij een keer na overleg met de verkoper minder teruggevraagd dan het volledige bedrag. Het product had namelijk een deukje maar werkte nog wel. Na overleg hebben we afgesproken dat we 50% van het bedrag terug zou krijgen. We hebben de screenshots van het gesprek als bewijs meegestuurd. Met als resultaat dat we binnen een paar dagen het geld terug hebben ontvangen van AliExpress.

Reden voor het geschil